torsdag 10 maj 2007

Hellre där än IRL

Kränkta pixlar i Second Life

Ja, jag vet. Jag borde givetvis vara upprörd över övergreppen mot barnavatarer i Second Life (ett online multiplayer parallelluniversum med svensk beskickning), men detta är en glädjens dag; tydligen har tysk polis och åklagarämbete löst alla brott i det verkliga Tyskland (BRDIRL antar jag att det kommer att kallas) och måste ge sig ut på nätet för att sysselsätta sig.

Jag hoppas de tyska myndigheterna förstår vilket sisyfosarbete de har framför sig; såvitt jag vet är det enligt tysk lag förbjudet att mörda, kidnappa människor och aptera bomber, så alla som spelar terrorister i CounterStrike ligger risigt till.

Vet någon förresten hur gammal innehavaren av den grafiskt minderåriga avataren ifråga är?

SvD

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt i prick! Grattis!
Det blir många karriärmöjligheter inom polisen framöver, för de måste ju inte bara jaga alla som roar sig med massmord i den virtuella världen - även den passive åskådaren till de flesta hollywoodproduktionerna måste betraktas som skyldiga! Det våras för pedofilerna som kan beredas välbetalda jobb inom polisen och få betalt för att syssla med barnporr och virtuella sexövergrepp!

Anonym sa...

Skönt att se någon som nyanserar upp debatten.

Frågan är om inte ett utlevande av böjelser i en virtuell värld snarare kan innebära att de inte behöver levas ut på riktigt.

Tanke-experiment:
För inte många år sedan sågs homosexualitet som en psykisk störning, liknande synen på pedofili idag. Tänk om pedofili är en sexuell läggning på samma sätt som homosexualitet eller heterosexualitet? Vilket helvete att vara predisponerad med en sexuell läggning vars varje utlevelse innebär en kränkning av ett barn. En möjlighet att få leva utt denna läggning i en virtuell värld, UTAN att någon tar skada, är det så illa?

Jag är starkt tveksam till att man kan förändra en sexuell identitet. Bättre då att hitta ett utlopp för den som inte innebär skada eller kränkning. Vem blir kränkt i Second Life? Sannolikast är väl ändå att barnavataren i Second Life spelas av en annan pedofil?

"Vi måste göra allt vi kan för se till att pedofiler inte får leva ut sina böjelser, manade igår Christa Stewens, socialminister i Bayern."

Om det bevisligen är som vissa röster i artikeln säger, att en utlevning i en virtuell värld minskar tröskeln att göra det i verkligheten är det givet att även denna utlevning måste regleras. Men låt det först utredas hur det ligger till, innan det vidtas åtgärder. Om en "säker" utlevning istället MINSKAR risken för ett verkligt övergrepp, låt dem för all del hållas!

I min värld skiter jag fullständigt i vilka böjelser folk har, så länge de inte kränker eller skadar någon.

Jag är heterosexuell, men ändå kritisk.