torsdag 10 maj 2007

”Nycirkusen räddade mitt liv”

”Jag var på hemväg genom Botkyrka då ett ungdomsgäng omringade mig och krävde mig på mobiltelefon och plånbok. Jag vägrade givetvis och låg snart med näsan i asfalten. Då hör jag hur en av ligisterna säger till de andra –Kolla där! Vi tittade alla åt det håll hans finger pekade och i horisonten såg vi en skylt med texten ”Nycirkusakademi”.
Den unge mannen tog åter till orda: -Vi struntar i det här. Låt oss istället skriva in oss vid Nycirkusakademin och söka andra sätt att ge uttryck för vår rörelseglädje”.
Och med de orden vandrade de alla bort mot horisonten och jag reste mig, borstade av mig och gick hem.”
ur boken ”Ord du aldrig kommer att få höra”

I SvD:s artikel gillar jag speciellt Monas (vi är alla Mona med henne) uttalande om att flytten från Botkyrka till Östermalm är förödande för kulturen och integrationen.
När har ”nycirkus” hjälp någon förutom till stödpengar?

Ligger inte bl a Musikhögskolan och DI på Östermalm? Är det inte lättare att samarbeta om man slipper ta tunnelbana, sedan pendeltåg för att besöka varandras lokaler?

1 kommentar:

Anonym sa...

Instämmer helt! Bättre en bra utbildning på Ö-malm än en halvtaskig i B-kyrka. Nycirkus i Botkyrka låter som alla de där högskolorna som startats i olika mellansvenska och norrländska orter - regionalstöd!