fredag 11 maj 2007

“Jag har aldrig tvivlat på att vi gjorde rätt”

säger Ingela Engstrand, ordförande i Tranås kvinnojour, med anledning av att en friande dom avkunnats i målet mot henne och ytterligare två kvinnor som åtalats för att ha hjälpt en fjärde kvinna att under sex år hålla sig och sina barn gömda.

Men du måste väl tvivla nu, med facit i hand? Nu när d
u vet att kvinnans anklagelser mot sin exman var ogrundade. När du vet att han hade tilldömts vårdnaden om barnen. När du inser att barnen inte fått träffa sin förmodligen helt oskyldiga pappa under sex år.

Problemet är att Kvinnojourerna inte sorterar under vare sig stat eller kommun och därför kan hitta på egna ideologiskt motiverade regelverk som tydligen innebär att en kvinna aldrig får ifrågasättas bara av det skälet att hon är kvinna.

Lösningen är en allmän kommunal jour, där man följer lagen, kan kolla i register och inte sprider separatistiska uppfattningar. Jag kan tänka mig att ge skattepengar till en sådan verksamhet.

SvD DN

1 kommentar:

Hellström sa...

Äh, en tjejjour berättade senast i tisdags för mig att alla män fortfarande är presumptiva våldsverkare...

Och patriarkatet förtrycker dem bara för att de är rädda för att gå ute om kvällen. Det kvittar väl om risken att bli våldtagen eller ens rånad är väldigt liten, och att det är bra mycket större risk för män att bli utsatt för våld på samhället.

Undrar om jag får beskylla flygbolag för att hata mig om jag är rädd för att flyga..? :P