lördag 5 maj 2007

Taxi - best of the best of the best?


Majoriteten taxiförare underkänns” utropar SvD. Tydligen klarade endast 69 av 190 testade förare provet vilket är ett återinfört krav för att erhålla taxilegitimation.
Så många, tänker jag och återkallar minnet från ett par år sedan då jag intet ont anande hoppade in i en taxi vid Stockholm C. Föraren besatt av förklarliga skäl närmast obefintliga kunskaper om stadens geografi; han var ny i landet (samma vecka, faktiskt) och vikarierade för sin kusin. Min tripp till en adress i Vasastaden tog en väldig tid. Däremot gjorde hans kulturella bakgrund honom mottaglig för prutande och efter en stunds dividerande nådde vi en summa som täckte skjutsen minus avdrag för geografilektionen.
Stockholm kan vara svårt att hitta i, men det är inget Göteborg. Tar man fel där hamnar man ofrånkomligen på E6:an södergående.
I gruppen underkända tycker jag ändå att ett tröstpris borde delas ut till de tilltänkta taxiförare som inte ens hittar till platsen för taxiprovet. Att misslyckas så kapitalt kräver en alldeles speciell alternativbegåvning*.

Nu är det på förslag att, förutom att hitta, köra säkert och spänna fast barnstolar på ett riktigt sätt, lägga vissa medicinska uppgifter på taxi. Det tycker jag tyder på en fin och optimistisk syn på den lilla människan från de styrandes sida.


* Alternativbegåvade var en term som under det kramiga 70-talet användes för de som inte var bra på något ämne i skolan.

Inga kommentarer: